07 юни 2009

Турският език - официален в България


Видях и чух. Оторизирани от българската (?) власт в България “длъжностни” лица, отговорни за “нормалното” провеждане на избори за европейски (!) парламент разговарят на турски език с “български” избиратели. В шуменски (само в шуменски ли?) села. Да, на едните (от комисията) им се плаща с парите на данъкоплатците за приемането на предопределените етнически бюлетини. На другите им е платено с етнически популизъм . Вероятно – не само. Не е луд този, който регистрира етническа партия, а този, който го позволява, нали?
Но – за езика ми е думата. За официалния български език в България. “Свещения на нашите деди”…
В Германия живеят много повече турци (с немски паспорти), отколкото у нас. Колкото и да съм богат (на фантазии), не мога да си представя, че може да се случи нещо подобно там. А може би това е възможно във Франция, все пак там се люлеят на люлката на демокрацията? Или из китайските квартали в САЩ в изборните секции се говори на китайски от демократични “некои”съображения?
Това, което все още не е прокарано със закон, отдавна се осъществява на практика. Инвазия, за която на кого му дреме?
Не мислете, че съм против майчините езици. Нито бях поддръжник на “възродителния процес”. Случващото се с родния ни език сега е кощунство, което не можа да се осъществи с 500-годишно “присъствие”. Достатъчно му беше 20-годишно “отсъствие”. Последните години са тотално отсъствие на всичко българско от България. И безхаберие. “Хабер” турска дума ли е?...

-----------------------------
Руското и съветското "присутствие" в недалечното минало е друга тема. (Не съвсем).



27 коментара:

  1. Безобразие! Нямам думи....Като гледам как се развиват нещата и как реагират нашите висшестоящи...скоро ще е на истина официален турският... :(

    ОтговорИзтриване
  2. Кощунство е!
    Но тук (в България), за "горестоящите" явно на преден план е личната паничка...
    Как ли биха реагирали (ако сега могат) Ботев, Левски и още много други...

    ОтговорИзтриване
  3. Затова сме Абсурдистан-
    1) ДПС не би трябвало да съществува, а го прави доволно добре;
    2) защо има новини на турски език по национална телевизия?
    3) след като уж трябвало тези с турските паспорти да са живяли минимум два месеца в страната, за да гласуват, защо никой не им гледа паспортите в избирателните секции?!
    Все въпроси, на които отговорът е в незнайните като числена стойност комисионни, които някои получават...под масата, в тесен контакт с нечии "обръчи от фирми".

    ОтговорИзтриване
  4. Щом си в Лос Анджелис - говориш на испански....

    ОтговорИзтриване
  5. P.S. Хабер е турска дума, както и много други в българския език. Всъщност, освен "кокиче" имаме още около 100-тина български думи в езика...

    ОтговорИзтриване
  6. Васко, аз говоря за официален език.
    Предполагам, правиш разлика. Това по повод на първия ти коментар.
    Колкото до "кокичето", все едно да доказваме колко думи в английския са от френски произход...
    Всяка държава има официален книжовен език. Някои - повече от един. В България (засега) е един. (Извинявай, че пак се върнах на първия). :)

    ОтговорИзтриване
  7. Да, разбрах те много добре. Просто исках да се пошегувам. Има държави с по няколко официални езика (Швейцария), има и такива без официален език (САЩ). Кой както си го направи...

    ОтговорИзтриване
  8. Разбирам от шеги :)))
    Но винаги, когато съм бил по български места, където е проблем да говориш на български, не ми е било до смях... Но, както казах, не съм против майчиния език на когото и да било. Нито съм против хората с "етническо" самосъзнание - с тях врим в общ казан. Ставаше дума за официални институции и политика...

    ОтговорИзтриване
  9. китаеца в америка незнае езика,но казва ;аз съм американец;,кубинеца стъпа на американска земя
    и казва ;аз съм амерканец.В българия,говорят на турски и се определят като турчин,а не като българин.Дори неси правят труда да научат езика.
    На къде върви тази държава!!

    ОтговорИзтриване
  10. който иска да говори на турски(официално)да си ходи в турция,тука е БЪЛГАРИЯ и официално се говори на БЪЛГАРСКИ

    ОтговорИзтриване
  11. Живея в Париж. Днес на опашката за гласуване в посолството се разговаряше предимно на турски. Дочуха се изказвания "бреееей забравил съм как ми се пише името на български". Гласувах към 15ч и познати от комисията казаха, че до момента са гласували 400 души, от които 70% с небългарски имена...

    ОтговорИзтриване
  12. Простете ми, но понеже от години живея в САЩ, ще си позволя мнение по темата, поради изказването на г-н Даков, че в САЩ нямало официален език. Тук навсякъде се говори английски, и това е ОФИЦИАЛНИЯТ ИМ ЕЗИК! Съвсем друг е проблемът, че и тук латино малцинствата се опитват да прокарат техния си развален испански като втори официален. И тук си имат латино телевизии, обаче по нито един англоезичен канал не съм и вероятно няма да видя новини на испански!!! Но да не ви убеждавам, защото знам, че дори и на малките деца им е ясно защо в малка България има подобни куриози, за съжаление...истината е, че никой, освен народът ни не може да промени ситуация, създадена от продажните ни политици!!!

    ОтговорИзтриване
  13. Демокрацията е хубаво нещо за интелигентните хора обаче. За тъпунгерите в България циганите,турците,българомохамеданите, Анадола, Ориента и нищо не разбиращите от Европейските ценности и нормалният начин на живот , Интернет, компютри,БЛОГОВЕ и истина. ГОЛЯМО КОФТИ ! Ако имате мозък никога повече не пускате бюлетина с номера на комунистите! Забравете БКП, БСП, ДПС, НДСВ. Иначе сте в кереча ! Аз съм си уреди проблемите, да му мислите вие!

    ОтговорИзтриване
  14. Някой беше казал: "Господ е Българин!" Дано да не е, защото ще продадем и него. Няма закони - няма държава! На принципа "Разделяй и владей!" са и действията на ДПС (Доган) - бият ги, заплашват ги, подкупват ги, но всички са там в кюпа (и това май е турцизъм). И колкото и да ми е болно да го кажа 500-те години под робство са си казали думата - просто сме като стадо - само си "блеем". Трябват действия - единни, за които не знам какъв трябва да е точно пътят. Но пътят не е в спасението да избягаш в някоя законово уредена държава. Пътят не е в това да се продаваме/предаваме на дребно - земята си, езика си, идеите си... душите си. Имаме прекрасен богат БЪЛГАРСКИ ЕЗИК, все още съхранени БЪГАРСКИ ТРАДИЦИИ и всичко това е прекрасно децата ни да го предават на децата си... аз - Надежда-та

    ОтговорИзтриване
  15. Почва да ми писва от тази политика вече. Аз съм турчин и какво? Говоря си на турски у нас, но това изобщо не ми пречи да уча в най-елитното училище в пловдив ЕГ"Пловдив" с Английски език и да съм отличник там. Това не ми пречи поне 80% от приятелите да са ми българи, а и да имам ДОБРИ приятели, с които говорим на Турски. Изобщо не ми пречи да празнувам някои от турските празници, като дори ги празнуваме с българите, както е вярно и обратното. Не Ви ли писна все едно и също да се повтаря онлайн и то слагайки всички турци в един кантар? Защото на мен ми писна!!!! Всеки човек си има правото да гласува за когото иска. Говорите против ДПС, но нима останалите партии не са еднакви? А и искам да Ви помоля просто прочетете конституцията и размислете върху нея. Сигурно ще помогне..

    ОтговорИзтриване
  16. Бахаре, и аз живея сред турци, които са ми приятели. И не биха ми били по-малко приятели, ако прочетат поста ми. Бих попитал теб
    какво пише в конституцията за официалния език в България? А за етническите партии?

    Разбира се, че ще си говориш на турски у вас. На улицата или в кръчма - също. Но в държавно учреждение би трябвало да говориш на български. Само според мен ли?

    ОтговорИзтриване
  17. Приятел,най-опасното в нашата БГ реалност е,че хора непознаващи света се добраха до компютър и ръсят небивалици.Личи ти ,че си богат на фантазия.Пример-за да пишеш за турците в Германия и отношението на германците към тях трябва да живееш там.А знаеш ли,че в Германия шофьорските изпити се провеждат на език по желание?Живей и не пречи на другите да живеят.

    ОтговорИзтриване
  18. Момченце иди работи на Запад.Никой няма да те удари по главата ако говориш на български в кметството например на Париж.Ще ти намерят даже преводач,ако ти не си намериш.

    ОтговорИзтриване
  19. Здравеѝ Бахар. Казваш че си турчин но аз искам да те попитам къде си роден. Предполагам в България. А баща ти или дядо ти? Ако е така както предполагам то ти си наи-малко трето поколение български гражданин. Нали гражданство се придобива основно според месторождението?

    ОтговорИзтриване
  20. Ако някой още не е разбрал какво съм искал да кажа - става дума за комуникация на турски език между представители на българска институция и български граждани. Точно там, където българският език би трябвало да е официален.

    ОтговорИзтриване
  21. Този коментар бе премахнат от администратор на блога.

    ОтговорИзтриване
  22. Наложи се да изтрия последния коментар. "Нецензурността" му не беше насочена срещу мен, но това няма никакво значение. Моля, оценете факта, че не модерирам предварително мненията ви и се въздържайте от цинизми.
    Публикацията ми съвсем не беше насочена срещу обикновените български граждани с турско самосъзнание. Никога не съм бил член на никоя партия и няма да бъда. Утопията ми е да се роди най-после гражданско общество в България и искрено се надявам това да не е само утопия. Ако не в моя живот, поне в живота на децата ми дано се случи...

    ОтговорИзтриване
  23. добре де в америка всички казвали че са американци,защо? защото да си американец е гордост а да си Българин гордост ли е?.Хабер може да е турска дума и може да има още 100 или 1000 думи но те са останали от 500те години робство а не са от вчера.Другото което е че турците които не се имат за българи са си прави да си Българин в тия времена е срамно и позорно

    ОтговорИзтриване
  24. Срамно и позорно? Такова е, каквото е. Каквото ние сме си го направили. И правим.

    ОтговорИзтриване
  25. Този коментар бе премахнат от автора.

    ОтговорИзтриване
  26. хабер е турска дума.
    Трябва да има закон за използване на официалния език. И никакви предавания в медиите на майчин. Който иска да използва друг език при общуване, да търси държава в която той е официален. Който иска да се приобщи към(интегрира в)българското общество, трябва да знае и да използва на обществени места в България български език.

    ОтговорИзтриване